Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową

Cel studiów:

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i umiejętności do pracy z dziećmi i młodzieżą słabowidzącą i niewidomą w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego specjalnego, dydaktyki specjalnej oraz wiedzy praktycznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131).

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.

Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.

*Poprzez przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) rozumiemy nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologiipedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.

Uzyskane kwalifikacje:

Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych).

Program:

  • Pedagogika specjalna
  • Tyflopedagogika
  • Psychologiczne podstawy rewalidacji dzieci niewidomych i słabo widzących (elementy psychologii klinicznej)
  • Anatomia, fizjologia, patologia narządu wzroku
  • Orientacja w przestrzeni
  • Rehabilitacja widzenia
  • Metodyka nauczania i wychowania dzieci niewidomych i słabo widzących
  • Rewalidacja dzieci z inwalidztwem wzroku w wieku żłobkowym i przedszkolnym.
  • Brajlowskie metody porozumiewania się
  • Warsztaty z komunikacji interpersonalnej
  • Godziny do dyspozycji opiekuna praktyk
  • Praktyka pedagogiczna

Czas trwania studiów:

  • 3 semestry
  • 450 godzin
  • 180 godzin praktyk zawodowych

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów.

*Część spotkań może być prowadzona przy wykorzystaniu innowacyjnej platformy edukacyjnej działającej on-line. Taka forma kształcenia jest dużym atutem i udogodnieniem dla uczestników studiów podyplomowych umożliwiając udział w niektórych zajęciach z dowolnej lokalizacji bez konieczności dojazdu.

Warianty płatności Płatność w 8 ratach Płatność w 4 ratach Płatność w 2 ratach Cena studiów
Cena regularna 562,50 zł 1 125 zł 2 250 zł 4 500 zł

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.