Cel studiów:
Studia mają na celu przygotowanie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do realizacji zadań edukacyjnych związanych z kształtowaniem myślenia komputacyjnego uczniów.
Wiedza zdobyta na studiach podyplomowych umożliwi poznanie podstaw informatyki w zakresie, w jakim naucza i stosuje tę dziedzinę w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i z uczniami w wieku wczesnoszkolnym, w tym:
- profesjonalne realizowanie zajęć dydaktycznych mających na celu rozwijanie umiejętności abstrakcyjnego myślenia poprzez modelowanie rzeczywistych sytuacji i reprezentowanie danych, ich gromadzenie i przetwarzanie,
- projektowanie algorytmów oraz ich realizacji w postaci cyfrowej,
- rozumienie organizacji i funkcjonowania komputerów, urządzeń elektronicznych i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania,
- rozumienie sposobów kształtowania myślenia komputacyjnego za pomocą tradycyjnych środków dydaktycznych,
- rozumienie społecznych aspektów informatyki i jej zastosowań oraz wpływu informatyki na rozwój społeczeństw,
- rozwijanie środowiska kształcenia informatycznego dzieci/uczniów uwzględniającego nowoczesne metody kształcenia sprzyjające ich samorozwojowi.
Adresaci:
Studia podyplomowe kierowane są do nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnych, którzy zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, (Dz. U. 2017, poz. 356, tom 1) powinni „stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach”. (s. 13)
Sylwetka absolwenta:
- Absolwent studiów będzie dobrze przygotowany do: realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych dzieci/uczniów, projektowania sytuacji problemowych integrujących treści z zakresów różnych edukacji w otoczeniu uczniów, które uczniowie modelują i rozwiązują tworząc algorytm, odtwarzają go poza komputerem (np. mata edukacyjna), jak również realizują w wersji komputerowej.
- Absolwent studiów podyplomowych zdobędzie wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu programowania i rozwijania u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnego języka programowania (programowanie i nauczanie programowania w języku Scratch Junior/Scratch/Baltie), kodowania za pomocą maty edukacyjnej i programowania robotów. Istotnym elementem uzyskanego wykształcenia będzie umiejętność kształtowania u uczniów odpowiedzialnych postaw w świecie mediów cyfrowych.
Program:
Program obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
- Edukacja informatyczna w klasach I-III
- Podstawy pracy z komputerem i siecią
- Elementy algorytmiki
- Programowanie wizualne
- Programowanie z zastosowaniem maty edukacyjnej (maty do kodowania)
- Symulacje i gry w nauczaniu programowania
- Elementy robotyki
- Metodyka nauczania programowania w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej
- Projekt edukacyjny
Czas trwania studiów:
- 2 semestry
- 200 godzin
Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele.
Warianty płatności | Płatność w 8 ratach | Płatność w 4 ratach | Płatność w 2 ratach | Cena studiów |
Cena regularna | 400 zł | 800 zł | 1 600 zł | 3 200 zł |
Program:
Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.